Zespół

Dr Grzegorz Joachimiak

kierownik Pracowni Muzykologii Cyfrowej

GJ

Muzykolog, adiunkt w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, absolwent Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Specjalizuje się w badaniach nad muzyką dawną, łącząc podejście muzykologii historycznej z nowoczesnymi narzędziami technologii cyfrowych. Zajmuje się analizą źródeł muzycznych, zwłaszcza zapisanych w notacji tabulaturowej. W swojej pracy wykorzystuje transkrypcje i uczenie maszynowe, analizy kodykologiczno-paleograficzne i optyczne rozpoznawanie zapisów nutowych (OMR). Interesują go również aspekty performatywne muzyki dawnej i stylometria. Wyniki swoich badań publikuje w czasopismach naukowych i wydawnictwach akademickich, interpretując dziedzictwo muzyczne w kontekście współczesnej kultury i humanistyki cyfrowej.

Kontakt: grzegorz.joachimiak@uwr.edu.pl

Prof. dr hab. Remigiusz Pośpiech

RP

Muzykolog, absolwent Instytutu Muzykologii KUL, dyrektor Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Przewodniczący Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów, inicjator i redaktor naczelny serii źródłowej Musica Claromontana oraz serii naukowej Musica Claromontana – Studia, a także serii Thesaurus Musicorum Silesiae. Członek rad naukowych kilkunastu periodyków naukowych i serii wydawniczych (m.in. Monumenta Musicae in Polonia przy Instytucie Sztuki PAN). Od 2016 członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN, od 2017 przewodniczący Komitetu Redakcyjnego Dzieł Stanisława Moniuszki przy PWM w Krakowie, od 2018 członek Rady Programowej ministerialnego projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej. Członek zagranicznych i krajowych organizacji naukowych (m.in. Görres-Gesellschaft zur Pflege der Wissenschaft, Gesellschaft für Musikforschung, Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych).

W badaniach naukowych koncentruje się na muzyce polskiej XVII-XIX wieku (ze szczególnym uwzględnieniem twórczości religijnej), dziejach kultury muzycznej Śląska oraz problematyce muzyki liturgicznej po Soborze Watykańskim II.

Jest autorem ponad 300 publikacji, w tym dwóch monografii (Bożonarodzeniowa muzyka na Jasnej Górze w XVIII i XIX wieku, Opole 2000 oraz Muzyka wielogłosowa w celebracji eucharystycznej na Śląsku w XVII i XVIII wieku, Opole 2004), ponad 20 prac zbiorowych oraz wydań źródłowych (dzieła M. J. Żebrowskiego, J. Elsnera i S. Moniuszki), a także szeregu komentarzy naukowych do płyt CD oraz audycji radiowych poświęconych kulturze muzycznej. Laureat Srebrnej Piszczałki (2007) – nagrody Prymasa Polski „za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce”, nagrody Biskupa Opolskiego Hyacinthus Opoliensis (2017) za wkład do rozwoju muzyki sakralnej na Śląsku oraz Medalu Komisji Edukacji Narodowej (2017).

Kontakt: remigiusz.pospiech@uwr.edu.pl

mgr Marianna Siatkowska

Marianna

Marianna Siatkowska jest absolwentką muzykologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz lutni na Akademii Muzycznej im I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Obecnie jest doktorantką w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie pod kierunkiem prof. Remigiusza Pośpiecha oraz dr. Grzegorza Joachimiaka bada XVII-wieczną, francuską praktykę contrepartie, czyli dodawania partii do wcześniej istniejących solowych kompozycji. Współtworzy także Pracownię Muzykologii Cyfrowej uczestnicząc w różnych projektach i współorganizując wydarzenia.

Jej zainteresowania naukowe koncentrują się głównie na muzyce XVII i XVIII wieku, ze szczególnym uwzględnieniem francuskiej muzyki lutniowej. Jako muzykolożka a zarazem lutnistka, w swoich badaniach łączy wiedzę z zakresu źródłoznawstwa oraz wykonawstwa muzyki dawnej z zagadnieniami transkrypcji i analizy muzycznej, wykorzystując nowoczesne metody cyfrowe. Ponadto angażuje się w liczne projekty artystyczne, dzięki czemu łączy prace teoretyczne z praktyką muzyczną. Aktywnie uczestniczy w konferencjach naukowych, publikuje w renomowanych czasopismach muzykologicznych oraz współpracuje z polskimi i zagranicznymi instytucjami zajmującymi się nowoczesnymi badaniami muzyki.

Łączenie tradycyjnej muzykologii historycznej z metodami cyfrowymi pozwala jej na bardziej kompleksowe spojrzenie na badane zjawiska muzyczne, umożliwiając zarówno rekonstrukcję dawnych praktyk wykonawczych, jak i analizę repertuaru w kontekście jego historycznych i stylistycznych przemian.

Kontakt: marianna.siatkowska@uwr.edu.pl

Współpraca:

Prof. Tim Crawford – Goldsmiths, University of London

Tim Crawford

Tim Crawford, emerytowany profesor Goldsmiths University of London, jest uznanym ekspertem w dziedzinie muzyki lutniowej XVI-XVIII wieku. Był redaktorem i współredaktorem sześciu tomów Sämtliche Werke lutnisty Silviusa Leopolda Weissa, jednego ze współczesnych i znajomych J.S. Bacha, dla Das Erbe deutscher Musik (2002-11). Jego zainteresowania badawcze i działalność wydawnicza obejmowały również muzykę Johna Dowlanda, George’a Fredericka Handla, Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusza Mozarta. Jego praca nad przetwarzaniem informacji muzycznych doprowadziła do projektów badawczych finansowanych przez Arts & Humanities Research Council, Horizon 2020 i British Academy. Był współzałożycielem corocznej serii konferencji International Society of Music Information Retrieval (ISMIR) w 2000 roku i pełnił funkcję prezesa ISMIR w latach 2012-2013.

mgr inż. David Lewis – Oxford University

David Lewis

David Lewis jest badaczem w Oxford e-Research Centre na Uniwersytecie Oksfordzkim oraz wykładowcą informatyki na Goldsmiths, University of London, gdzie prowadzi zajęcia z zakresu humanistyki cyfrowej. Studiował muzykologię historyczną w King’s College London, a od tego czasu zaangażowany był w szeroki wachlarz projektów z dziedziny muzykologii cyfrowej i humanistyki cyfrowej. Wśród nich znajdują się prace nad tabulaturami lutniowymi, traktatami muzycznymi średniowiecza i wczesnej nowożytności, aranżacjami dzieł koncertowych na potrzeby domowego muzykowania, a także katalogami dzieł kompozytorów.

mgr Sonia Wronkowska – Biblioteka Narodowa

Sonia

Sonia Wronkowska jest absolwentką muzykologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, studiowała również informatykę na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Swoje kompetencje uzupełniała w ramach kursów cyfrowej humanistyki na Uniwersytecie w Paderborn.

Pracuje w Zakładzie Zbiorów Muzycznych Biblioteki Narodowej, od 2023 roku pełni funkcję kierownika. Pracę w BN rozpoczęła w 2013 roku; na przestrzeni lat pełniła funkcję kierownika Pracowni Rozwoju Polony (Zakład Zbiorów Cyfrowych), kierownika Pracowni Systemów IT (Zakład Technologii Informatycznych), pełnomocnika Dyrektora BN ds. rozwoju. Przez kilka lat działała jako product leader (lider produktu) biblioteki cyfrowej Polona.pl, odpowiadając za jej projektowanie, rozwój, wdrożenia kolejnych wersji i utrzymanie. Brała udział w przygotowaniu i realizacji najważniejszych projektów informatycznych i digitalizacyjnych BN, inicjowała i koordynowała współpracę technologiczną z zewnętrznymi podmiotami. W latach 2020–2023, w ramach partnerstwa między bibliotekami narodowymi Polski i Norwegii, pełniła funkcje kierownika projektu i lidera zespołu deweloperskiego w projekcie modernizacji procesów zarządzania zbiorami cyfrowymi w Bibliotece Narodowej Norwegii.

Jest zaangażowana w prace merytoryczne, organizacyjne i strategiczne RISM (Répertoire International des Sources Musicales). Organizowała szkolenia RISM w BN oraz udzielała wsparcia merytorycznego i technicznego polskim instytucjom i badaczom w ramach działalności Polskiego Centrum RISM. Reprezentowała BN w pracach międzynarodowych społeczności: IIIF (International Image Interoperability Framework), AI4LAM (Artificial Intelligence for Libraries, Archives and Museums), IAML (International Association of Music Libraries, Archives and Documentation Centres), MEI (Music Encoding Initiative), SIMSSA (Single Interface for Music Score Searching and Analysis). Wygłosiła wiele referatów na konferencjach muzykologicznych, edytorskich, bibliotekarskich i technologicznych w kraju i za granicą.

Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół kultury muzycznej XVIII wieku, źródłoznawstwa i edytorstwa muzycznego oraz cyfrowej humanistyki. Jest autorką publikacji naukowych, recenzji muzycznych i artykułów popularyzatorskich, edytorką muzyki dawnej. Brała udział w międzynarodowych projektach naukowych w dziedzinie muzykologii i cyfrowej humanistyki. Prowadziła autorskie zajęcia dla studentów w Katedrze Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (2015–2016) oraz na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego (2017–2018). W latach 2016–2023 była kuratorką programu muzyki dawnej warszawskiego festiwalu Nowe Epifanie.

mgr inż. Arkadiusz Margraf – Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe

inż. Tomasz Kalota – Uniwersyteckie Centrum Humanistyki Cyfrowej UWr

mgr inż. Rafał Raczyński – Uniwersyteckie Centrum Humanistyki Cyfrowej UWr

mgr Marcin Szala – Pracownia Reprografii i Digitalizacji UWr

dr hab. Agnieszka Kuniczuk – Pracownia Genetyki Tekstu i Transkrypcji Cyfrowych UWr

Lenguajes y Sistemas Infromaticos, Universidad de Alicante

Regionalny GLAM (Galleries, Libraries, Archives, Museums)

RISM (Répertoire International des Sources Musicales)

Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Przechodzę do polityki prywatności
Return